Jep, eli aiheena tällä kertaa r-vika ja eläminen sen kanssa. Kaikki eivät tästä viastani tiedä, sillä olen peitellyt sitä sen +/- 13 vuotta..

Vielä ala-asteella puhuin ihan normaalisti, mutta yläasteella kaikki alkoi. Kuulin sekä viranomaisilta että tuttavilta että mun puheesta ei saa selvää mun r-vian takia.. Siitä sit aloin välttelemään sanoja joissa on tuo r-kirjain.. 

Aina jos on pitänyt pitää esitelmää tai lukea ääneen, niin oon mennyt ihan lukkoon, yksi koulukin jäi kesken sen takia että olin niin paniikissa ensimmäisen näytön suhteen.. Toki siinä oli kaikkea muutakin ongelmaa samalla kertaa (mm. tuo osastojakso josta olen kirjoittanut parisen vuotta sitten).

Olen nyt kuitenkin oppinut jonkinlaisen r-äänteen, mutta pelkään käyttää sitä, koska pelkään et se kuulostaa/näyttää jotenkin oudolta/erilaiselta. Puhelimessa tuntemattomien kanssa puhuessa yksittäisissä sanoissa ok, koska eivät näe mun puhuvan. Karaokessakaan en anna häiritä (toki aina vaatii muutaman rohkaisujuoman että edes uskaltaudun "stagelle"). Tuttavien ja ystävien kanssa (yleensäkin kasvotusten) asia on aivan eri.. En vaan osaa olla 100%:sti oma itseni.. Se varmuus käyttää tuota opittua r-äännettä on hukassa.. En tiedä kuulostaako se mitenkään erilaiselta kuin normaali r-äänne, mutta... Mua silti pelottaa mitä muut ajattelee.. Tää onkin ainut asia mistä ajattelen et mitäköhän muut miettii, muuten pystyn olemaan oma itseni..

Ja sanat, joissa on enemmän kuin yksi r-kirjain, tuottavat yhä vaikeuksia. Ei auta kuin treenailla ja treenailla, että jos ehkä vaikka joskus pystyisin puhumaan ja olemaan täysin normaalisti.. Mut kun en oo tottunut käyttämään sitä r-äännettä, niin sitä on hankala ottaa puheeseen mukaan kun sitä on vältellyt niin kauan.. No, ehkä vielä joskus..

Joskus jos vahingossa sanon jonkun sanan jossa kuuluisi olla r-kirjain, niin huomaamattani r onkin l, eli siinäkin opettelemista..

Isälläni myös r-vika, en tiedä onko periytyvää vaiko enkö muuten vain ole oppinut.. Olen joskus nähnyt painajaisiakin siitä, että isäni osasikin r-äänteen ja minä en.. 

Kävin ala-asteella puheopetuksessa, mutta siitä ei ollut mulle mitään hyötyä..